Dagindeling 's morgens

Door het hanteren van een dagindeling ontstaat er voor kinderen een vast structuur. Hierdoor
weet het kind waar hij/zij aan toe is en voelt het zich veiliger. Uiteraard geldt dat baby's hun eigen
dagritme hebben en vanaf 1 jaar langzaam meedoen aan de dagindeling. Maar ook voor de oudere
kinderen geldt dat er gekeken wordt naar de individuele behoefte van de kinderen en wordt de
indeling waar nodig in overleg met u aangepast.

7:30 - 9:00 brengen

Ouders kunnen de kinderen tussen 7:30 en 9:00 brengen. Er is dan gelegenheid om even
samen te zitten en bij te praten over hoe het met het kindje gaat. Tijdens het bijpraten, blijf ik
alert naar de kinderen toe, ik heb niet alleen contact met de ouders maar ook met het kind.
De kinderen moet zich zo snel mogelijk veilig en geborgen bij mij kunnen voelen, daarom
worden zij betrokken in de ontvangst. De ouders kunnen de spullen van hun kindje in het
mandje van het kindje doen. Deze mandjes hebben een herkenbaar naamkaartje met een
vast plaatje erop, zodat kinderen ook zelf kunnen herkennen welk mandje van hun is.
In verband met hygiŽne en de veiligheid van het kind, worden de schoenen vervangen
door pantoffels. Wanneer een kindje moeite heeft met het afscheid nemen, probeer ik het op
zijn gemak te stellen door middel van afleiden, knuffelen en troosten. Alle kinderen mogen
hun ouders uitzwaaien voor het raam, zo dat het afscheid duidelijk is. Indien een kindje hier
geen behoefte aan heeft, hoeft dit natuurlijk niet.
Als het afscheid moeilijk verloopt, mag u uiteraard bij aankomst op het werk altijd even bellen
om te informeren hoe het met uw kindje gaat.
(emotionele veiligheid)

9:15 opruimen en aan tafel voor het fruit, cracker en sap

De kindjes mogen tot die tijd zelf iets kiezen waarmee ze willen spelen en daarna gaan we
gezamelijk opruimen. Het opruimen gebeurt met een voorbereiding zodat de kinderen weten
wat er gaat gebeuren.Na het liedje "en een appel en een sinasappel" gaan alle kinderen fruit
eten, ieder krijgt een eigen bakje met fruit en ik stimuleer het eten met een vork of er wordt
gezamelijk van een grote schaal gegeten waar ieder om de beurt een stukje van mag
pakken, dan is het tijd om limonade te drinken met daarbij een crackertje of rijstwafel.
Tijdens het tafelgebeuren geef ik individuele aandacht aan de kinderen, ik stel vragen, praat
met ze over wat ze hebben meegemaakt enz. De kinderen leren om ook netjes te eten, niet
met volle mond praten, op elkaar wachten en elkaar respecteren (niet plagen, duwen, slaan enz)
Hierbij stimuleer ik de kinderen ook in hun ontwikkeling; van prakjes naar stukjes,
drinken uit de fles oefenen met een tuitbeker of gewone beker.(waarden en normen)

10:15 - 10:30 verschoning en naar de wc

Na het fruit eten is de tijd voor een verschoning, alle kindjes worden verschoond en/of gaan
naar het toilet. Tijdens het verschonen praat ik tegen het kind, bereidt het voor op wat er
gaat gebeuren, even lekker met het kindje knuffelen, praten, kietelen, lachen; waar het kind
behoefte aan heeft. Wat kan het kind allemaal al zelf doen, zeggen, ontdekken.(persoonlijke
ontwikkeling)

verschonen

Er zijn luiers van het merk Kruitvat en luierdoekjes aanwezig op UkjePukje. Graag zou ik u willen
vragen om reserve kleding mee te geven voor eventuele 'ongelukjes'.
De verschoontijden zijn: 10:15 uur 12:15 uur. 14:30 uur 16:30 uur. Tussendoor wordt er verschoond
wanneer een kind een volle luier heeft of een grote boodschap heeft gedaan.

Wanneer kinderen bezig zijn met zindelijk worden, krijgen zij een beloningskaartje. Hierop worden
telkens stickers geplakt wanneer het kind naar de wc is geweest en hierop wat gedaan heeft.
Zo stimuleer ik de kinderen met zindelijk worden.

10:30 -11:30 vrij spelen, buiten spelen of activiteit

Moment voor activiteiten of vrij spel, bijvoorbeeld; puzzelen, voorlezen, knutselen,
buitenspelen, muziek, dansen, verkleden enz. Ik ben me bewust van wat ik kan doen voor de
kinderen, de kinderen worden hier in beeld genomen; waar hebben de kinderen behoefte aan
en wat wil ik de kinderen geven. Ik wil het kind laten ontdekken wat hij/zij leuk vindt en welke
behoefte hij/zij heeft. Dit pas ik wel toe met structuur, de kinderen kunnen kiezen uit 2
activiteiten. Tijdens de activiteiten benoem ik wat het kind doet en geef ik complimenten en
indien nodig correcties of aanwijzigingen.

11:30 -12:15 Brood eten met melk of karnemelk

Het is tijd voor de broodmaaltijd; de kinderen gaan gezamelijk opruimen. Het opruimen
gebeurt met een voorbereiding zodat de kinderen weten wat er gaat gebeuren. De kinderen
gaan na het opruimen gezamelijk aan tafel, wanneer zij hebben buitengespeeld of hebben
geknutseld worden de handen gewassen voor de maaltijd. Na het liedje 'smakelijk eten' gaan
de kinderen eten. De kinderen mogen kiezen wat zij op brood willen, de eerste keuze is wel
een boterham met hartig beleg. De volgende boterhammen mogen de kinderen zelf kiezen
wat zij op brood willen; zoet of hartig. We proberen kinderen te stimuleren om de korsten van
de boterham op te eten en hun melk te drinken. De maaltijden zijn voor mij geen momenten
voor strijd. Wanneer het eten of drinken een 'probleem' gaat vormen wordt dit met de ouders
besproken. Samen met de ouders zoek ik naar een oplossing. Wanneer de kinderen klaar zijn
met eten, mogen zij van tafel. Echter gaan de kinderen pas van tafel wanneer er meerdere
kinderen klaar zijn met eten, zodat niet de kinderen alleen aan tafel zitten (emotionele
veiligheid, waarden en normen, persoonlijke ontwikkeling van het kind, sociale competenties
van het kind)

terug
UkjePukje Kurt Schwittersstraat 2A 9204 KZ Drachten email mirandatehubijuluw@gmail.com Tel:06-25550976